Epistola întâia către fete
17 Mai 2011 29 comentarii
in Educaţie cinică Etichete:BOCITUL ÎN PUBLIC, CODUL NEBUNELOR MANIERE
Dragele mele,
Ştiu că maturizarea-i dificilă şi că poate n-ar trebui să fac mişto de voi, dar nu ştiu cum altfel să vă comunic cât de păgubos
este comportamentul despre care urmează să vă vorbesc:
În afară de cazul unor nenorociri serioase despre care tocmai aţi aflat (deces, boală gravă a cuiva apropiat) NU MAI PLÂNGEŢI NAIBILOR ÎN PUBLIC, CE DRACU, N-AVEŢI MÂNDRIE?! Cu corolarul: nu-i faceţi LUI o scenă cu lacrimi în public – şi, de preferinţă, nici în privat – că nu câştigaţi nimic şi chiar dacă vi se pare că obţineţi vreo victorie, pe termen lung pierdeţi.
N-aş aduce vorba despre asta, dar este pentru a treia oară în două luni când văd următoarea scenă: într-un colţ din staţia de metrou, în acel no man’s land ce se întinde între intrare şi aparatele alea pe unde bagi cartela, un cuplu şade înghesuit într-un colţ. Ea se uită în pământ, cu nasul roşu – că numai în telenovele şi blockbustere nu ţi se înroşeşc nasul şi ochii când plângi – trăgându-şi răsuflarea sacadat. Din când în când, îşi ridică spre ceruri tavanul metroului ochii, cu lacrimi tremurătoare strălucind pe gene ca diamantele în lumina săracă a neoanelor, bla,bla, bla, let’s cut the crap! El se uită într-un punct aflat fie la doi centimetri în spatele umărului ei drept, fie la vreo cinci centimetri de glezna ei dreaptă, în tot cazul în aşa fel încât privirea să evite să i se încrucişeze cu trupul ei, cu umerii lăsaţi şi cu un aer care spune clar că ar vrea să se afle literalmente oriunde altundeva. Mâine, când le va povesti prietenilor scena se va arăta iritat sau plictisit, dar acum este de fapt stânjenit, încordat şi complet depăşit de situaţie.
Ştiţi însă ce n-am văzut? În niciunul din cazuri nu l-am văzut luând-o în braţe.
De aici şi mesajul meu.
Drăgălaşelor,
Feminitatea sensibilă e una şi bocitul ca o ţâşnitoare e alta. Nu-i udaţi cămaşa de parcă aţi fi programul de înmuiere al maşinii dvs de spălat, sau, dacă tot o faceţi, adăugaţi măcar şi nişte detergent, că alt folos nu va rezulta oricum, v-o zic. Probabil că sunteţi induse în oroare de scenele alea din filme în care ea plânge şi, înduioşat, Juan Alfredo renunţă la tirada pe care o încheiase din pragul uşii, se repede, o ia în braţe şi i se jură: “Te quiero, te quiero!”. Naaaah!
De fapt, în timp ce voi plângeţi ca-n filme (mai puţin ochii injectaţi şi nasul roşu, nu obosesc să v-o repet), el simte probabil unul dintre următoarele sentimente înălţătoare:
a). Enervare. Se va simţi şantajat de lacrimile voastre. Şi chiar dacă o să facă acel lucru pentru care plângeţi, o să capete ranchiună. Şi chiar dacă o să mai stea într-o relaţie din care voia să plece, o s-o facă fără tragere de inimă, cu tot ataşamentul unui puşcăriaş pentru mâncarea de puşcărie. Şi tot o să plece, când o să devină imun la venirea sezonului de inundaţii, ceea ce o să se întâmple la un moment dat.
b). Neînţelegere. Ei nu plâng. Nici măcar când îi doare. Voi de ce aţi plânge? Cu ce rezolvă plânsul problema în speţă? Nu faceţi decât să-i transmiteţi că nu sunteţi chiar de încredere, uite, poftim, lacrimi, ce nerezonabil şi ce neplăcut!
c). Neputinţă. Se va simţi vinovat că nu reuşeşte să rezolve situaţia, iar asta îl va face furios pe voi, care îl puneţi în această situaţie.
d). Jenă. Dvs nu oţi fi văzând că se uită lumea, dar el da. Inclusiv pot să treacă pe acolo prieteni de-ai lui care să îl vadă într-o situaţie pe care nu poate s-o rezolve. Recitiţi punctul c).
e). N-aş zice chiar dezgust, dar sigur nu încântare. Repet, că lecţiile bune merită reluate: când plângeţi, arătaţi naşpa. Dacă e un moment în care NU arătaţi ca femeia visurilor lor, apoi ăla este.
În tot cazul, singurul impuls care NU îi vine este acela de a vă strânge înlăcrimată la pieptul lui protector şi de a vă ocroti de toate relele lumii.
În concluzie, dacă vrea să vă părăsească, nu plângând o să-l convingeţi să n-o facă. Dacă vă înşeală, când plângeţi, pierdeţi puncte în faţa celeilalte: poate că ea nu plânge. Sau poate că da, dar, oricum, ea-i mai nouă. Întrucât admit că totuşi poate fi dificil să nu plângi când te anunţă că s-a terminat sau afli că mai are pe altcineva, măcar faceţi-o acasă. Pentru orice alt motiv, nu merită să plângeţi. Iar o relaţie care se menţine prin lacrimi este o relaţie bolnavă. În fine, v-aş mai zice eu şi altele, dar oricum n-o să ţineţi cont nici de astea.
Mai 17, 2011 @ 08:48:46
mare adevar
Mai 17, 2011 @ 10:57:47
Draga, de data asta iti dau dreptate. Da’ pune caciulita pe î si zi-le de-a dreptu peşte stangu: e niste proaste toate alea care plang dupa barbati. Ce, n-are balta destul? Normal, e naspa sa te lase, principul e sa il lasi tu pe el cu oki’n soare, da’ se mai intampla, nu tre sa plangi, oricum toti sunt niste porci. Se dau rotunzi ca scobitoarea dar se aia pe ei pentru o pereche de pantofi. Fetelor, fiti destepte, interesu poarta fesu’ !
Mai 17, 2011 @ 22:49:02
Mare dreptate ai!
Din păcate, nu o să înveţe nimeni să-şi controleze exprimarea, dacă nu învaţă să-şi controleze cât de cât interiorul, dacă nu înţelege chestiile esenţiale şi de bun simţ cum ar fi, aşa cum ai spus, faptul că o relaţie menţinută cu lacrimi este bolnavă…
Da, sunt momente în care orice femeie simte că nu-şi mai poate stăpâni lacrimile, dar dacă orice ceartă în contradictoriu când a zis că se duce la bere în loc să meargă la film cu ea dă drumul râurilor de lacrimi, atunci are o reală problemă în a discerne ce e important şi ce nu…Asta se învaţă în timp după ce mai dai cu capul de câte un prag de sus, în adolescenţă, însă, din orice se poate face o dramă, dar la vârstele fragede ar trebui să intervină măcar oareşce orgoliu, mândrie, care să îndemne la a consuma dramele în singurătate şi intimitate, dacă inteligenţa emoţională se capătă ceva mai târziu.
A, şi să nu uit, bocitul frecvent poate avea şi cauze chimice, aşa că sfătuiesc bocitoarele să ia magneziu
Iun 22, 2011 @ 09:24:32
O relatie fara nici o lacrima e, insa, seaca. Exista si o dreapta masura a lacrimilor.
Iun 22, 2011 @ 21:19:57
Nu ştiu care-i aia. Eu văd lacrimile într-o relaţie cam aşa: ai necazuri, povesteşti un episod cu adevărat trist sau care te-a marcat, te simţi descurajat şi la fundul sacului – pentru aia e partenerul, ca să te asculte, să te reconforteze sau să vă sprijiniţi unul pe altul dacă abilor le e greu. Te-a impresionat un film, sigur, femeie eşti, poa să te ţină pe după umeri şi să-ţi zică drăgălaş că eşti prostuţă în timp ce se simte zmeu. Dacă nici cu el nu laşi garda jos, atunci ce cauţi acolo?
Dar lacrimile ca şantaj ca să nu fii părăsită, plânsul cu orice prilej în care n-a făcut ce te aşteptai, plânsul ca final la orice ceartă, chiar şi plânsul ca să obţii iertare – astea mi se pare că n-au ce căuta.
Mai 19, 2011 @ 12:19:15
Bijou visator, subscriu pe de-a-ntregul întregului.
Mai 19, 2011 @ 19:42:09
Dar noi avem voie să plângem ca disperaţii dacă ea ne anunţă că tocmai şi-a tras-o cu toţi prietenii noştrii şi a ajuns la concluzia că a noastră nu are nimic special? Sper că avem voie, daca nu asta măcar s-o ameninţăm că ne aruncăm de pe primul pod ( în Dâmboviţa), ne aruncăm de pe bloc şi în ultima instanţă chiar si în braţele prietenelor ei.
Mai 19, 2011 @ 23:13:03
Răspunsuri punctuale:
- în primul caz – nu, căci e doar o binemeritată lecţie pentru egoul vostru masculin
- în al doilea caz – Dâmboviţa sau blocul – de la caz la caz. Ce vă faceţi dacă vă lasă?
- în al treilea caz – numai dacă vă asumaţi riscul să fiţi temă de dezbatere colectivă, că poate se adună fetele să schimbe impresii despre voi la o cafea.
Mai 19, 2011 @ 20:09:51
Dincolo de glume aiurea…eu am un sfat bărbaţilor care se lovesc de o astfel de situaţie: faceţi ca mine.
Am avut cândva o prietenă M. Ne-am despărţit şi asta a fost. Dupa doua zile am cunoscut o alta fată, să-i zicem Y. Era frumoasa din cale afara si foarte conştientă de acest lucru, motiv pentru care abordarea mea a fost ceva de genul: Dragă, dacă vrei să ieşi cu mine, vineri, la ora 5, să fii în faţa cinematografului Dacia. Dacă ajungi la 5 fără ceva ai de aşteptat, dacă ajungi la 5 şi două minute ai venit degeaba.
La 5 fix a fost acolo. Şi mi-a împuiat capul cu fostul prieten de care s-a despărţit cu aproape un an în urmă…
Motiv pentru care seara am condus-o acasă, am făcut stânga’mpre şi am plecat fără s-o întreb dacă ne mai vedem. M-a întrebat ea, iar eu i-am raspuns că…poate. Poate atunci când va fi pregătită pentru o noua relaţie deoarece eu nu sunt pregătit sa devin umărul pe care ea să-l plângă pe ex. A înţeles si când m-a sunat după două zile am petrecut o seară frumoasă împreună, fără să stea un fost ex sau o fostă exă între noi. Dar s-a întâmplat să cunosc după două săptămâni pe altcineva…şi în seara în care ea mi-a explicat că îi place de mine, dar nu crede că m-ar putea vreodată iubii pentru că aia si aialaltă, eu mi-am permis sa-i zâmbesc şi să-i spun că e totul perfect aşa, nu de alta dar eu am deja pe o alta şi nu are sens s-o încurc pe ea.
Rezultat? Pe moment a zis că-i pare bine pentru mine, apoi s-a pus pe bocit. Ceva mai târziu, dupa câteva zile, m-a blestemat şi-n final, după o altă săptămână a zis că ea se aruncă de pe bloc dacă refuz să mă mai întâlnesc cu ea. Recunosc că aveam o problemă cu lacrimile fetelor…aşa că am zis bine, ne întâlnim. Ca iubiţi! Bine, ca iubiţi.
Numai că între timp M, exprietena mea a luat o supradoză de diazepane şi am fost cărat cu forţa la spital de părinţii ei pentru că lăsase un bilet că din cauza mea nu vrea să mai trăiască.
Aşa m-am pomenit eu într-o zi că am o prietenă de care îmi place şi cu care mă înţeleg bine şi mai am două nebune cu care trebuie să ies săptămânal, forţat de împrejurări. Am rezistat aşa o lună si jumătate. Fata cu care mă înţelegeam bine ştia tot si se distra, eu mă enervam. Apoi m-am decis că ajunge cu prosteala. Le-am dat papucii. Normal, au plâns, iar eu le-am recomandat să plângă împreună că termină mai repede. M-au ameninţat cu săritul de pe bloc, luatul de pastile, dar cu toate ca mi-a fost puţin teama de ce ar putea face nebunele, le-am recomandat trenul. După chestia asta m-au lăsat în pace şi eu am învăţat ceva: ca lacrimile sunt special pentru impresie, e doar un teatru, unul în care ele cred, dar dacă cineva le scutură se trezesc şi îşi uită rolul.
Aşa că nu are sens să pierdeţi vremea, dragii mei, cu şezutul lângă ea stingher. Spuneţi-i ce aveţi de spus, dacă se pune pe plâns oferiţi-i numerele de telefon ale celorlalte foste să plângă împreună şi vedeţi-vă de viaţă. Asta va face şi ea când îşi dă seama că nu i-a ieşit socoteala.
Mai 19, 2011 @ 23:28:28
Doamne, Feri, (sau Doamne-feri!) ce poveşti ai şi tu! Decât să scrii proză fantastică, mai bine ţi-ai scrie autobiografia, că ar fi un succes, pe bune!
Pe de altă parte, poate că ar fi mai bine, dragi băieţi, să vă uitaţi la ele bine de la început – dincolo de balcoane şi picioare – că alea de-s aşa de grav dereglate semnalizează ele cumva tot timpul, nu doar în situaţii de criză. (NUma că voi probabil luaţi asta drept vulnerabilitate, feminitate şi vă place)
Altminteri, abordarea lui Feri poate că-i cam dură, dar mă tem că în esenţă o găsesc corectă.
Mai 19, 2011 @ 23:41:45
@ Rokssana, Rontziki
Mă bucur că mă aprobaţi. Credeam că oi fi eu prea dură şi neînţelegătoare cu dulcea pasăre a tinereţii şi cu iubirile nebune etc. Eu cred că se multe ori se şi confundă registrele aici; pentru că se spune că o iubire nebună duce la uitare de sine şi la ignorarea lumii înconjurătoare, se ajunge la confuzia că şi viceversa ar fi valabilă, că adică dacă nu iei seama la lumea din jur înseamnă că iubeşti nebuneşte. Ceva de genul.
@ Miha de la conta
Aşa, Miha, dragă, zi-le tu la fetele-astea cum e cu viaţa! Da-mi permit să te contrazic, tu, fată, căciuliţa pe î se pune selectiv, adică dacă dai peste unul ca Irinel să nu-i pui căciuliţa pe î, tu, nebuno, că te lasă cu ochi-n soare şi fără pensie alimentară. Uite, vezi, Monica dacă nu i-a pus căciuliţa pe î are viitorul asigurat.
@ Musiu Alexandre
Când cineva este complet de acord cu mine şi-mi mai spune şi “bijou” mi-e greu să nu-l găsesc irezistibil. Rrrrr!
Mai 20, 2011 @ 09:58:47
Ba i-a pus caciulita pe î , am vazut cu totii prin gaura cheii
Mai 23, 2011 @ 22:17:41
Măcar odată nu i-a pus-o, că aşa a apărut copila aia de care trag amândoi acuma.
Mai 23, 2011 @ 19:27:46
Dar cine eşti tu, bre, să decretezi cînd merită sau nu merită să plîngi? Şi dacă-s pe ciclu sau îs într-o zi mai depresivă, ce-are mîndria cu plînsu’?
De obicei bărbatul care se simte şantajat imediat ce o femeie plînge avea o mamă care recurgea la şantaj emoţional.
În altă ordine de idei, există bărbaţi care înţeleg că sîntem diferiţi.
Şi încă o chestie: de ce puii mei pătaţi vă căcaţi pe voi de frică la dentist? A?
Mai 23, 2011 @ 19:31:43
PS: Şi tu erai femeie… se pare. Una supărată pe suratele ei care-şi pierd mîndria, pentru că singurul motiv pentru care o femeie poate plînge la metrou e că ăla vrea să o părăsească.
Mie mi-au dat lacrimile prima oară la metrou cînd, în prima mea lună de probă la ziar în Bucureşti, m-am trezit că mă evită chiar cine mă aşteptam mai puţin. M-am simţit ca dracu’, şi-aşa eram foarte singură, dar… m-am călit între timp.
Şi totuşi aş mai putea pişa ochii la metrou. Din varii motive.
Mai 23, 2011 @ 20:35:50
Cum adică “eram femeie”? Ba sunt şi acuma. Şi nu-s supărată pe nimeni, doar subliniam un comportament care nu le este de niciun folos fetelor în cauză. Mai precis, acela de a le face băieţilor tot soiul de scene cu lacrimi, mai ales în public. Dar sunt libere să o facă în continuare; n-am decretat nimic, mi-am spus o părere, că e un blog, nu Monitorul Oficial.
Şi eu mă refeream la fetele care plâng în public pentru că ăla vrea să le părăsească sau din alte motive legate de relaţie, nu la persoane care au probleme grave. Cred că reiese destul de limpede, ceilalţi cititori, cel puţin, au priceput.
Mai 23, 2011 @ 20:50:58
Mno, să fii la ciclu sau să ai o perioadă mai depresivă pe bază de singurătate şi oarecare izolare socială nu-s probleme chiar aşa grave. Mai ales cînd ai fost obişnuit cu singurătatea multă vreme, dar din cînd în cînd te cam ajunge.
Oricum, probabil că m-am agăţat şi eu de ce mi-a picat mie mai hîrşîit în postarea ta. Ca intenţie, nu-i rea, dar nu-mi dau seama acum dacă-i percepţia mea sau tonul tău acolo, mai sus. Nu aici, mai jos.
Mai 23, 2011 @ 22:22:12
Dacă m-ai luat şi drept bărbat e posibil să-l fi citit în cu totul altă cheie decât aia în care l-am scris, că mai contează şi cine zice, nu numai ce. După cum ziceau şi strămoşii noştri latinii în limba lor pe care am cam uitat-o, aşa că n-am să citez proverbul.
Mai 28, 2011 @ 23:25:55
sheesh n-as fi crezut ca poate fi asa amuzanta o discutie dintr-asta. Ca sa zic de ce e amuzant ce ma gandesc ca proverbul din latina e ceva de genul celui in engleza “can we agree to disagree”? :p
Iun 01, 2011 @ 19:16:51
Nu, proverbul era “Non idem est si duo dicunt idem”, adică nu-i acelaşi lucru dacă doi oameni zic acelaşi lucru, cu sensul că mai depinde şi cine o zice (şi ce intenţii pot sta în spatele comunicării).
Mai 24, 2011 @ 10:49:51
on-topic: orice “scena” in public e penibila, in special una cu lacrimi; insa cu totii avem momente in care ne comportam necontrolat…
off-topic: vin la targ sambata (pana la urma); ne vedem pe-acolo? la Millenium la stand sau whatever?
Iun 21, 2011 @ 19:14:00
N-am inteles ce rezolva controlul lacrimilor. De ce e atat de important? De dragul unor clisee?
Iun 21, 2011 @ 20:42:43
Bine, ale tale să plângă atunci, dacă îţi plac înlăcrimate. daţi drumul la zăgazuri, să vină viitura!
Da eu tot sunt de părere că nu rezolvă nimic.
Iun 22, 2011 @ 09:42:38
Intrebarea era un pic diferita: ce rezolva controlul, nu ce nu rezolva lacrimile.
Oricum, textul l-am recomandat deja pentru cine vrea sa reflecteze asupra punctului tau de vedere; e incisiv si bine scris.
Ca sa dai drumul la zagazuri, trebuie ca zagazurile sa existe, construite cu multa truda; o fi eficient?
Toate cele bune
Iun 22, 2011 @ 21:12:13
Controlul în general ajută să nu ne dăm toţi în cap unii la alţii ori de câte ori ne enervăm. Din câte văd eu pe stradă, românii nu-s în niciun pericol să sufere de prea mult autocontrol, ci char din contră, de la şoferi şi până la părinţii cu copii de mână sau vorbitorii la mobil.
În acest caz particular, controlul ajută să nu introduci într-o relaţie o tensiune inutilă, care o va scurta sau, dacă e pe ducă, nu o va relansa. În momentul în care începi să plângi, orice şansă de a mai avea vreo clarificare s-a dus dracului, ca să nu mai zic că “sinistratul” pe cămaşa căruia plângi poate să se simtă şantajat emoţional, ceea ce nu-i de natură să îl facă să reacţioneze mai favorabil faţă de tine, femeia în cauză. Nu clarifici nimic, nu obţii nimic şi totul pentru o uşurare de moment? Nu mai zic că te scuteşte de ruşinea de a-ţi aminti pe urmă în ce hal te-ai dat în spectacol, orgoliul fiind o componentă de asemenea importantă a unei personalităţi moderne – ăsta e un fapt, nu cred că-l pot nega decât poate budiştii, dacă şi ei. Şi că nu-mi zici că bărbaţii nu simt un oarece dispreţ pentru o femeie care plânge din cauza lor.
Şi dacă tot e OK să plângem pe stradă sau să plângem în faţa cui nu trebuie – pentru că nu? face bine la psihic şi nu vrem să riscăm acumulări dezastruoase – atunci hai să ne şi pişăm pe stradă când ne vine, nu? sau drept în mijlocul metroului dacă ne apucă, pentru că dacă ne abţinem până acasă putem face pietre la rinichi cu timpul, şi rinichii sunt şi ei importanţi. Ia încearcă să ai o minte senină când ai o durere de rinichi!
Nu neg rolul terapeutic al lacrimilor, dar nu pe stradă şi nu ca armă – conştientă sau inconştientă, hai să nu lăsăm manipularea la o parte, că lacrimile astea nu-s întotdeauna inocente, nici măcar la o fată de şaisprezece ani. Plângi acasă, plângi pe umărul celei mai bune prietene dacă-i cazul, sun-o pe mama şi plângi la telefon etc.
Bine, pe de altă parte, admit că e posibil ca lacrimile să rezolve ceva dar să nu realizez eu, aşa că aştept exemple. În contextul de mai sus, nu aşa, în general.
Iun 26, 2011 @ 00:17:28
1. Nucred ca isi programeaza cineva (ca sa manipuleze, pe deasupra!) o scena la metrou.
2. La mine ajung (cam de 2 ori pe saptamana!) barbati la care lacrimile partenerei provoaca sentimente de vina, furie, perplexitate si, foarte rar, dispret.
3. Cam la fel de des vad femei ca NU au plans, au pierdut si acum plang, fara sa mai pateze tricoul nimanui!
4. Autocontrolul e o capacitate limitata, asa ca s-ar putea ca nervosii din metrou sa fie cei care nu lasa emotiile negative sa fie ventilate acolo unde ele se produc (nu sa-si verse oful pe trecatori).
5. Daca esti sigura ca scenele vazute de tine erau premeditate, nu am nimic de obiectat, plansul e o metoda slaba de manipulare
Toate cele bune
Iun 26, 2011 @ 08:50:58
Eu nu-ţi contest experienţa ca psiholog, dar nici n-am de gând să neg nişte lucruri pe care le ştiu. Aşa că-mi menţin afirmaţiile:
1. Nu îşi programează o scenă la metrou, dar speră că lacrimile îl vor înduioşa, aşa că, dacă ele tot vin, le lasă să curgă. Asta e un soi de manipulare semi-inocentă, eu nu zic că se întâmplă de fiecare dată, dar uneori şi motivaţia asta e amestecată pe undeva.
2. Depinde şi de ce plâng partenerele acuma. Pe de altă parte, poate că bărbaţii care vin la tine nu admit partea cu dispreţul, ce, un pacient nu poate ascunde anumite lucruri de psihologul lui? (Întreb. Chiar nu ştiu. Dar cred că se poate). Sau poate sunt mai preocupaţi de celelalte componente a ceea ce simt (vină, etc.).
3. Cum au pierdut femeile care nu au plâns?
4. Dacă e aşa OK să te manifeşti oriunde îţi vine şi oricum îţi vine, când ai plâns tu ultima oară pe stradă, în metrou etc? Pentru că presupun că practici ceea ce predici, nu?
Adică eu nu ţin neapărat să am dreptate (după multe exerciţii şi multe recidive în această direcţie), dar nu-mi dai argumente să mă răzgândesc.
Iun 26, 2011 @ 18:03:33
Ideea e ca si tu ai dreptate.
Viata e diversa. Nu incapem toti in acelasi sablon.
Iar raspunsul la intrebarea “cand ai plans ultima data la metrou …” e: “pe vremea cand imi impuneam o regula de genul celei enuntate de tine si reuseam sa o aplic 99% din timp”
S-auzim numai de bine!
Dan